środa, 30 grudnia 2009


Ciasto Noworoczne ( Żydowskie ciasto Rosh Hashanah)
Urzekło mnie to ciasto występujące na różnych kulinarnych blogach pod nazwą Honey cake.
Nie wiem ile ma wspólnego z oryginalnym ciastem żydowskim ( napewno w oryginale nie ma mleka to wiem napewno) ale jest pyszne. Zaden piernik nie jest tak delikatny, kruchy ale jednoczenie nasączony i aromatyczny ( to zasluga miodu). Widziałam oczywiście to ciasto z dodatkiem golden syropu, ale to przecież Honey cake!!!  Robiłam je w okrągłej tortownicy, ale też i innym razem troszkę zmienione w blaszce prostokątnej. Wzorowalam się na przepisie Dorotus76, ale też na bardzo ciekawej stronie http://kosherfood.about.com/od/desserts/r/cake_honey.htm
 W przepisach pojawia się też sok jabłkowy i brandy, ale akurat nie miałam, następnym razem spróbuję dodać, choć i bez tego ciasto smakuje wspaniale...

500 g mąki
3 łyżeczki proszku do pieczenia
2 łyczeczki sody ( jakoś to dla mnie dużo więc dałam 1 łyżeczkę)
ok 150 g cukru ciemnego ( białego trzeba dać odrobinkę mniej ( może 130-140 g)
3 łyżeczki przyprawy do piernika
2 jaja
kostka masła ( 250 g)
300 ml miodu
300 ml mleka
odrobina esencji pomarańczowej
łyżeczka rumu
W naczyniu zmieszać mąkę, proszek do pieczenia, sodę, cukier i przyprawę do piernika.Dodać rozptrzepane wczeniej jajka. W rondelku rozpuscić masło, dodac miód, dolać mleko , wymieszać i gdy przestygnie dodać do naczynia z mąką. Wymieszać porządnie i wlać do tortownicy albo płaskiej blaszki moja miała wymiary na górze 34x 24) Ciasto w tortownicy było bardzo wysokie, a w blaszce takie akurat choć generalnie to ono baardzo rosnie. Piekłam 90 min w temperaturze 180 C ( na termoobiegu). Ciasto przykryłam folią aluminową ale pod koniec pieczenia ją zdjęłam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz